دکتر رضا همتی | جراح و متخصص چشم ، فوق تخصص قرنیه

التهاب قرنیه چیست؟

التهاب قرنیه التهاب دردناک چشم است. این حالت می‌تواند یک عفونت یا زخم باشد. چند نوع متفاوت از التهاب قرنیه و جود دارد و هر کدام نیازمند درمان متفاوتی است.

چشم بسیار حساس است و به چندین روش خودش را حفظ می‌کند. پلک چشم را می‌پوشاند و اشک و مایعات آن را از عفونت حفظ می‌کند. قرنیه خارجی‌ترین لایه چشم است و سدی در برابر گرد و خاک، میکروبها و بیماریها حفظ می‌کند.

از آنجایی که قرنیه یکی از نخستین خطوط دفاعی است، می‌تواند تحریک شده و ملتهب شود. این حالت به عنوان التهاب قرنیه شناخته می‌شود.

التهاب قرنیه

کراتیت بیماری ست که بر قرنیه اثر می‌گذارد. قرنیه به چشم کمک می‌کند که تمرکز کند بنابراین می‌تواند اشیا را بصورت واضح ببیند. کراتیت موجب ملتهب شدن قرنیه می‌شود. این بیماری می‌تواند بسیار دردناک باشد، موجب مشکلاتی در دید شود و چشم را نسبت به نور حساس کند. التهاب قرنیه فقط یک عامل ندارد. انواع متفاوتی از التهاب قرنیه وجود دارد و هر نوع آن نیازمند درمانی متفاوت است.

علائم التهاب قرنیه

التهاب قرنیه معمولا بخاطر این است که چیزی چشم را تحریک کرده مثلا یک عفونت یا زخم. عوامل خطر مشخصی چشم را بیشتر مستعد التهاب قرنیه می‌کند. علائم کراتیت معمولا شامل موارد زیر هستند:

قرمزی چشم
درد و خارش در چشم
تغییرات دید مثل تاری یا ناتوانی در دید
حساسیت به نور
قادر نبودن به باز کردن چشم
ترشح از چشم
اشک ریزش زیاد
در صورت درمان نشدن، علائم کراتیت پیشرفت کرده و بدتر می‌شوند. اینکه چه موقع علائم ظاهر می‌شوند بستگی به نوع کراتیت دارد. به عنوان مثال علائم کراتیت باکتریایی می‌تواند سریع ظاهر شود.

انواع کراتیت

بسته به علتی که موجب آن می‌شود، دو نوع کراتیت وجود دارد. کراتیت را می‌توان به نوع عفونی و غیر عفونی طبقه بندی کرد.

التهاب قرنیه عفونی:

التهاب قرنیه عفونی بوسیله یکی از عوامل زیر ایجاد می‌شود:

باکتریها: پسودوموناس آرژینوزا و استافیلوکوک اورئوس شایعترین انواع باکتریهایی هستند که موجب کراتیت باکتریایی می‌شوند. این عمدتا در افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند اتفاق می‌افتد.

قارچها: کراتیت قارچی بوسیله آسپرژیلوس کاندیدا یا فوزاریوم ایجاد می‌شود. همانند کراتیت باکتریایی، کراتیت قارچی هم به احتمال زیاد روی افرادی که کنتاکت لنز استفاده می‌کنند، بیشتر اثر می‌گذارد. البته ممکن است فضای بیرون هم افراد را در معرض این قارچها قرار دهد.

انگلها: یک موجود زنده به عنوان آکانتامبا در افرادی که لنز تماسی دارند بیشتر شایع است. این انگل در فضای بیرون از خانه زندگی م‌کند و بوسیله شنا کردن در دریاچه، پیاده روی در مناطق جنگلی یا خوردن ریختن آب آلوده روی کنتاکت لنز وارد می‌شود. این نوع عفونت به نام التهاب قرنیه آکانتامبا شناخته می‌شود.

ویروسها: کراتیت ویروسی معمولا توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود که از ورم ملتحمه تا التهاب قرنیه پیشرفت می‌کند.

کراتیت غیر عفونی

علتهای غیر عفونی التهاب قرنیه عبارتند از:
جراحت چشم همانند خراش
استفاده از کنتاکت لنز به مدت طولانی
استفاده از کنتاکت لنز به هنگام شنا کردن
زندگی در اقلیم آلوده که خطر مواد گیاهی آسیب زننده به قرنیه را بیشتر می‌کند
ضعف سیستم ایمنی
قرار گرفتن در معرض آفتاب یعنی کراتیت نوری
کمبود ویتامین A
خشکی چشم هم می‌تواند موجب این مشکل در قرنیه شود. که در این صورت مشکلی در پلکها یا مجراهای اشکی بوجود می‌آید به این معنا که چشم شخص به اندازه لازم مرطوب نمی‌شود.

آیا التهاب قرنیه مسری است؟

کراتیت عفونی ممکن است از طریق تماس انتقال یابد. این در صورتی اتفاق می‌افتد که که در تماس با یک ماده عفونی باشید سپس چشمهایتان را لمس کنید. همچنین در صورتی رخ می‌دهد که بیمار شوید و بعدا عفونت به چشمان شما گسترش یابد.

در بعضی موارد، شما می‌توانید حتی این بیماری را به خودتان منتقل کنید. به عنوان مثال اگر یک زخم ناشی از تبخال داشته باشید آن را لمس کنید بعد به چشمتان دست بزنید این می‌تواند منجر به بروز این بیماری شود.

کراتیت غیر عفونی مسری نیست. این موارد تنها در صورتی مسری می‌شود که شخص دچار عفونت شود.

منبع: برترینها