دکتر رضا همتی | جراح و متخصص چشم ، فوق تخصص قرنیه

تشخیص و درمان التهاب قرنیه

جهت درمان قرنیه ، هر علامت مشکوکی از التهاب قرنیه را باید به سرعت مورد توجه قرار داد. پزشک شما می‌تواند بیماری شما را تشخیص دهد بنابراین قبل از اینکه هر اختلالی شدید شود می‌توانید درمانتان را انجام دهید. برای تشخیص کراتیت پزشک شما ابتدا شرح حالی راجع به علائم شما خواهد گرفت سپس به چشمهای شما نگاه می‌کند. اگر چشم شما از عفونت بسته شده باشد کمک می‌کند که آن را باز کنید تا بتوانید به طور کامل قرنیه را بررسی کند.

معاینه با اسلیت لامپ یا پن لایت به هنگام معاینه استفاده می‌شود. اسلیت لمپ بوسیله بزرگنمایی ساختارهای داخل چشم شما کار می‌کند بنابراین می‌تواند نگاه نزدیکتری به صدمات ایجاد شده بوسیله التهاب قرنیه بیندازد. پن لایت برای بررسی مردمک برای پی بردن به تغییرات غیر عادی انجام می‌شود. ممکن است از یک رنگ روی سطح چشم استفاده شود تا به پزشک برای توجه بهتر به هر تغییر دیگری کمک کند.

برای تشخیص عفونی بودن یا نبودن آن پزشک ممکن است تستهای آزمایشگاهی را درخواست کند. وی یک نمونه اشک یا قرنیه‌ای را برای تشخیص دقیق علت التهاب قرنیه برخواهد داشت. پزشک همچنین می‌تواند دید شما را با استفاده از بینایی سنجی آزمایش کند.

درمان قرنیه

درمان التهاب قرنیه

چگونگی درمان التهاب قرنیه بستگی به علت آن دارد. اگر عفونت داشته باشید برای شما داروها تجویز می‌شود. پزشکتان قطره چشمی، داروهای خوراکی یا هر دو را تجویز خواهد کرد. اینها شامل موارد زیر هستند:

• آنتی بیوتیک برای عفونتهای باکتریایی
  • ضد انگل برای عفونتهای انگلی
  • ضد قارچ برای عفونتهای قارچی
  • ضد ویروس برای عفونتهای ویروسی

همه عفونتهای کراتیت به داروها به یک صورت پاسخ نمی‌دهند. آکانتامبا گاهی اوقات در برابر آنتی بیوتیک مقاومت می‌کند بنابراین در صورتی که عفونت برطرف نشده باشد پزشک باید دوباره چشمهای شما را معاینه کند. همچنین داروهای ضد ویروسی نمی‌توانند ویروسی را که موجب عفونت شده باشد به طور کل ریشه کن کنند در نتیجه باید مراقب عود دوباره عفونت باشید.

التهاب قرنیه غیر عفونی نیازی به دارو ندارد. فقط در صورتی که بیماری بدتر شود و تبدیل به عفونت شود دارو تجویز می‌شود. یک چشم بند می‌تواند به حفاظت از ناحیه عفونی کمک کند و فرایند بهبود را بهتر کند.

سرانجام بیماری التهاب قرنیه

التهاب قرنیه وقتی به طور کامل درمان شود، به احتمال زیادی بهبود خواهد یافت. البته اگر درمان نشود اختلالات می‌تواند بیشتر شود. التهاب قرنیه درمان نشده ممکن است منجر به صدمه ابدی به دید شود.

اختلالات ممکن دیگر شامل موارد زیر هستند:

• زخمهای قرنیه
  • عود عفونتهای چشم
  • التهاب مزمن (طولانی مدت)
  • زخمهایی داخل قرنیه که به نام زخمهای قرنیه شناخته می‌شوند

در موارد شدید ممکن است نیاز به پیوند قرنیه باشد. اگر کراتیت سبب اسیب دیدگی یا نابینایی شود، پزشک این عمل را توصیه خواهد کرد.

پیشگیری از التهاب قرنیه

در حالی که کراتیت می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد مراحلی وجود دارد که شما می‌توانید از روی دادن آن پیشگیری کنید. این بخصوص اگر کنتاکت لنز بپوشید، حقیقت دارد. شما می‌توانید این کارها را انجام دهید:

• مطمئن شوید که با لنز به رختخواب نروید
  • لنزها را قبل از شنا کردن بردارید
  • کنتاکت لنزها را تنها با دستهای تمیز بشویید
  • از انواع محلول تمیز کننده درست استفاده کنید، هرگز آب یا محلولهای مقطر را استفاده نکنی
  • لنزها را بطور مرتب عوض به صورتی که پزشکتان توصیه کرده است، عوض کنید

پیشگیری از عفونتهای ویروسی هم می‌تواند خطر التهاب قرنیه را کاهش دهد. قبل از تماس با چشمانتان حواستان را جمع کنید که دستهایتان شسته باشد، بخصوص اگر فکر می‌کنید که در معرض ویروس قرار گرفته‌اید. مراجعات مکرر به پزشک را فراموش نکنید. برای چشم باید هر شش ماه یکبار به پزشک مراجعه کنید. اگر در تهران و در محدوده فرمانیه و پاسداران هستید میتوانید به کلینیک چشم پزشکی دکتر رضا همتی فوق تخصص قرنیه مراجعه نمایید.

برچسب ها :